STATUTUL ASOCIATIEI

TRAUMATOLOGILOR SI ORTOPEZILOR

DIN MOLDOVA


 

 

Prezentul act modifică şi înlocuieşte statutul asociaţiei „Asociaţia Traumatologilor şi Ortopezilor din Moldova”, cu abrevierea ATOM, şi prin hotărârea adunării generale din 06 mai 2011, se adaptează la cerinţele Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completarile ulterioare în condiţiile prezentului act.

 

Capitolul 1 Numele, sediul, durata şi patrimoniul

 

Art.1 Numele asociaţiei profesionale este „Asociaţia Traumatologilor şi Ortopezilor din Moldova”, cu abrevierea ATOM şi va fi înscrisă în toate documentele şi actele emise de aceasta, la care se adaugă adresa sediului social şi, dacă este cazul, contul bancar şi codul fiscal. Asociaţia ATOM poate avea emblemă, sigla şi sigiliu propriu.

 

Art.2 Asociaţia ATOM va funcţiona pe durată nelimitată, dizolvarea şi lichidarea ei făcându- se în condiţiile legii şi ale prezentului statut.

 

Art.3 ATOM continuă tradiţia asociaţiei profesionale înfiinţate în 1993 de către membrii fondatori, înscrisă prin sentinţa civila nr.37/PJ/1993 la poziţia 669/14.04.93 a Judecatoriei laşi, ca urmare a procesului verbal de constituire din 4 ianuarie 1993.

 

Art.4 ATOM este o asociaţie profesională şi îşi va desfăşura activitatea în continuare ca persoana juridică română de drept privat, non-profit, non-guvernamentală, cu rol ştiinţific si de promovare a specialităţii ortopedie-traumatologie, în conformitate cu prevederile prezentului statut, ale O.G. nr. 26/2000, a normelor imperative cuprinse în legislaţia română în vigoare şi a celor specifice din prezentul statut.

 

Art.5 Sediul ATOM se află în IAŞI str.Pantelimon Halipa nr. 12-14 putând fi modificat la cererea Comitetului Director sau a Adunării Generale a membrilor asociaţiei. Sediul Asociaţiei poate fi schimbat cu votul majorităţii membrilor prezenţi, prin decizia Adunării Generale.

 

Art.6 La data constituirii, (cf. sentinţei civile nr.37/PJ/1993) patrimoniul asociaţiei era de 0 lei, iar în prezent patrimoniul este constituit din contribuţiile membrilor cotizanţi în valoare de 500 RON.

 

 

Capitolul 2 Obiectivele ATOM

 

Art.7 Obiectivele generale ale societăţii sunt reprezentate de toate posibilităţile de dezvoltare continuă a cunoştinţelor şi practicii medicale, în particular ale specialităţii de Ortopedie – traumatologie şi ale specialităţilor medicale înrudite.

 

Art.8 Stimulează şi asigură condiţiile optime de transmitere a experienţei profesionale, în cadrul, ATOM dar şi în cadrul altor societăţi profesionale sau organizaţii profesionale şi administrative non-guvemamentale şi guvemamentale, atât pe plan intern cât şi pe plan internaţional.

 

Art.9  Stimulează şi asigură forme de educaţie medicală continuă.

 

Art.10 Cooperează cu societăţile de ortopedie-traumatologie pe plan naţional şi internaţional.

 

Art.11 Organizează conferinţe, cursuri post-universitare, manifestări ştiinţifice creditate de către Colegiul Medicilor din România şi orice alte manifestări profesionale, conform legislaţiei în vigoare, cu rolul de a stimula procesul educaţional şi de formare profesională, precum şi de a stimula cercetarea ştiinţifică şi activitatea editorială.

 

Art.12 Editează Revista ATOM, în format on-line şi site-ul oficial al asociaţiei.

 

Art.13 Participă la stabilirea cadrului profesional al unei asistente medicale de calitate în special în specialitatea ortopedie-traumatologie, dar şi în specialităţi înrudite ( chirurgia ortopedică pediatrică, chirurgia generală, neurochirurgia, chirurgia toracică, chirurgia plastică şi reparatorie, chirurgia vasculară, reumatologia, balneofizioterapia şi recuperarea funcţională şi motorie, anestezia şi terapia intensivă, endocrinologia, oncologia, radiologia, expertiza capacităţii de muncă, etc).

 

 

Capitolul 3 Relaţiile naţionale şi internaţionale

 

Art.14 Prin decizia Consiliului Director, asociaţia poate participa la înfiinţarea altor asociaţii profesionale şi se poate afilia la organisme din ţară şi străinătate, având scopuri şi activităţi similare cu ale sale şi care nu contravin prezentului statut.

 

 

Capitolul 4 Statutul de membru

 

Art. 15 Pot deveni membri ATOM medici rezidenţi în specialitatea ortopedie -traumatologie, specialişti , primari în ortopedie-traumatologie, doctoranzi în specialitatea ortopedie-traumatologie dar şi medici din alte specialităţi inrudite, descrise la capitolul 2 art. 13.

 

Art.16 Calitatea de membru se dobândeşte în momentul în care Consiliul Director avizează favorabil cererea de înscriere, după luare la cunoştinţă şi acceptarea prealabilă a prezentului statut, sub semnatură.

 

Art. 17 Persoanele care au înfiinţat Asociaţia au calitatea de membri fondatori .Drepturile şi obligaţiile membrilor fondatori sunt aceleaşi cu ale membrilor cotizanţi.

 

Art.18 Prin decizia Consiliului Director, poate deveni membru de onoare al Asociaţiei oricare persoană, de naţionalitate română sau străină, care s-a distins printr-o contribuţie deosebită la promovarea şi realizarea scopului şi activităţilor Asociaţiei. Calitatea de membru de onoare nu implică şi drepturile şi obligaţiile prevăzute de prezentul statut.

 

Art.19 Calitatea de membru este personală şi nu poate fi transmisă succesorilor.

 

Art.20 Calitatea de membru inceteaza prin:

 

a)    renunţarea la calitatea de membru;

 

b)     retragerea calităţii de membru;

 

c)    deces.

 

Art.21 Membrii ATOM pot renunţa oricând la această calitate. Încetarea calităţii de membru are loc în momentul depunerii şi înregistrării cererii de renunţare la secretariatul asociaţiei. Cererea nu trebuie să fie motivată.

 

Art.22 Calitatea de membru se poate retrage în oricare din urmatoarele situaţii:

 

a) săvârşirea unei fapte care aduce prejudicii imaginii asociaţiei;

 

b) încălcarea repetată a obligaţiilor statutare.

 

Art.23 Hotărârea de retragere a calităţii de membru este de competenţa Consiliului Director şi trebuie să fie motivată, excluderea conferind celui în cauză calea de atac a apelului la Adunarea Generală care decide în ultima instanţă.

 

 

Capitolul 5 Drepturile şi obligaţiile membrilor ATOM

 

Art.24 Membrii asociaţiei au urmatoarele drepturi:

 

a)    să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale Asociaţiei;

 

b)    să participe la dezbateri, la întocmirea documentelor şi a materialelor de pe ordinea de zi a Adunării Generale a membrilor;

 

c)    să-şi exprime punctul de vedere cu privire la măsurile ce urmează să fie luate şi documentele supuse dezbaterii;

 

d) să solicite motivat includerea unor probleme pe ordinea de zi a Adunării Generale;

 

e) să participe la acţiunile asociaţiei;

 

f) să beneficieze de sprijin moral din partea asociaţiei, în desfăsurarea documentelor supuse dezbaterii;

 

g) să propună şi alte activităţi pentru interesul asociaţiei şi al membrilor

 

Art.25 Membrii asociaţiei au următoarele obligaţii:

 

a) să respecte prevederile statutului şi hotărârile Adunării Generale;

 

b) să participe la lucrările Adunării Generale;

 

c) să informeze asociaţia asupra tuturor problemelor de importanţă deosebită din cadrul domeniului de activitate;

 

d) să sprijine asociaţia în organizarea şi desfăşurarea acţiunilor hotărâte de către organele de conducere;

 

e) să promoveze, prin comportament profesional şi civic activităţile asociaţiei;

 

f) să plătească cotizaţia;

 

g) să nu aducă prejudicii de ordin moral sau material asociaţiei.

 

 

Capitolul 6 Categoriile de resurse patrimoniale ale asociaţiei

 

Art.26 Sursele de finanţare ale asociaţiei sunt:

 

a)    taxele de înscriere şi cotizaţii ale membrilor;

 

b) venituri realizate din activităţi desfăşurate în condiţiile legii şi în baza statutului;

 

c) donaţii ale persoanelor fizice, juridice cu capital public, privat sau mixt,etc.;

 

d) subvenţiile acordate de diferite instituţii publice sau private;

 

e) alte încasări sau contribuţii;

 

f) alte venituri prevăzute de lege.

 

Art.27 Gestionarea patrimoniului asociaţiei se va face cu respectarea prevederilor legale, adaptate în mod corespunzător statutului de organizaţie nonguvernamentală şi non-profit al Asociaţiei.

 

Art.28 Fondurile asociaţiei pot fi atât în RON, cât şi în valută convertibilă.

 

Art.29 Ordonatorul de credite al ATOM este Preşedintele, care încheie o convenţie civilă de gestiune contabilă cu o persoană fizică sau juridică autorizată.

 

Art.30 Planul de investiţii, bugetul de venituri şi cheltuieli sunt propuse de către Secretar şi aprobate de Consiliul Director al ATOM.

 

 

Capitolul 7 Atribuţiile organelor de conducere, administrative şi control ale Asociaţiei

 

Art.31 Asociaţia are urmatoarea structură organizatorică:

 

a) Adunarea Generală, reprezentând organul de conducere al asociaţiei;

 

b)    Consiliul Director, care exercită conducerea administrativă, fiind format din 7 membri : preşedinte, vicepreşedinte, secretar, trei membri şi trezorier;

 

c)    Cenzorul sau comisia de cenzori, conform art.27 din O.G.26/2000 .

Art.32 Adunarea Generală

 

a) Adunarea Generală este formată din totalitatea membrilor asociaţiei.

 

b) Adunarile Generale sunt de două feluri: ordinare şi extraordinare.

 

c) Adunările Generale ordinare au loc o data pe an, la cel mult trei luni de la încheierea bilantului contabil pe anul precedent. Adunările Generale ordinare se convoacă de către Consiliul Director, cu cel putin zece zile înainte de sedinţă. Convocarea este statutară, indiferent de numărul participanţilor şi sunt valabile hotărârile luate cu majoritatea membrilor prezenţi.

d) Adunările Generale extraordinare pot fi convocate la iniţiativa Preşedintelui, a Secretarului sau la cererea a 50 % plus 1 din numărul membrilor, cu cel puţin cinci zile înainte de sedinţă. Cvorumul necesar, este acelaşi ca şi în cazul Adunărilor Generale ordinare.

 

e) Hotărârile Adunărilor Generale, ordinare şi extraordinare, se adoptă cu o majoritatea membrilor prezenţi. Modul de votare este stabilit de către Consiliul Director.

 

f) Este admisă votarea prin corespondentă (fax, e-mail, postă clasică cu confirmare de primire) precum şi prin mandat de reprezentare fără autentificare notarială.

 

g) Adunările Generale, ordinare şi extraordinare, sunt conduse de Preşedintele ATOM ajutat de. către Secretar, care va întocmi procesul verbal al sedinţei. în lipsa Preşedintelui, şedintele sunt conduse de către Secretar. Procesele verbale, semnate de Preşedinte şi Secretar, vor fi înscrise într-un registru care este păstrat la sediul asociaţiei. Adunarea Generală poate împuternici orice membru al Consiliului Director să întocmească şi să semneze procesul verbal.

 

Art.33 Adunarea Generală are următoarele atribuţii:

 

a) Alege şi revocă membrii Consiliul Director;

 

b)Hotărăşte cu privire la modificările sau completările prezentului statut;

 

c)Aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al asociaţiei şi darea de seamă contabilă anuală, la propunerea Secretarului;

 

d)Descarcă de gestiune Consiliul Director;

 

e)Aprobă programul de activitate al asociaţiei, în conformitate cu propunerile Consiliului Director;

 

f)Decide cu privire la înfiinţarea de filiale, reprezentante şi/sau birouri;

 

g)Hotărăşte cu privire la prestaţiile şi cotizaţiile membrilor;

 

h)Stabileşte atribuţiile Consiliului Director;

 

i)Controlează activitatea şi gestiunea Consiliului Director şi ale organelor de control;

 

j)Stabileşte regulile privind forma de convocare şi modul de votare pentru adunările ordinare şi extraordinare;

 

k)Decide cu privire la dizolvarea şi lichidarea asociaţiei, în condiţiile prevăzute de prevederile statuare;

 

l)Exercită orice alte atribuţii care nu sunt în competenţa Consiliului Director sau ale organelor de control;

 

m)Stabileşte reprezentanţii ATOM la Asociaţiile naţionale sau internaţionale la care ATOM este afiliată sau parteneră.

n) Stabileşte data, locaţia şi componenţa comitetului de organizare al consfătuirilor anuale.

 

Art.34 Consiliul Director

 

a)Este organul de conducere administrativă al asociaţiei, fiind compus din 7 persoane, alese de Adunarea Generală dintre membrii asociaţiei.

 

b)Mandatul membrilor Consiliului Director este de patru ani, de la data alegerii şi confirmării în Adunarea Generală. Membrii Consiliului Director sunt reeligibili  consecutive (maxim două mandate). Alegerea sau reînoirea componenţei membrilor Consiliul Director se realizează în sedinţa Adunării Generale a membrilor asociaţiei, convocată cu o lună înainte de expirarea mandatelor.

 

c)Este un organ de conducere colectivă, cu caracter deliberativ. El se întruneşte la sediul asociaţiei, ori de câte ori este necesar, la convocarea Preşedintelui sau a unui număr de 4 dintre membrii săi. Convocările se fac în scris, cu menţionarea ordinii de zi. Cvorumul necesar pentru desfăşurarea şedintelor este de patru membri.

 

d)Şedinţele sunt conduse de către Preşedinte, iar în lipsa acestuia de un alt membru al Consiliului Director desemnat prin vot sau prin consens. Conţinutul dezbaterilor se consemnează prin process verbal semnat de toţi membrii prezenţi. Hotărârile se adoptă prin consens, iar în caz de divergenţă cu majoritatea membrilor prezenţi.

 

Art.35 Consiliul Director are următoarele atribuţii:

 

a)Asigură conducerea administrativă a asociaţiei;

 

b)Redactează bugetul asociaţiei pe capitole;

c)Întocmeste şi supune spre aprobare Adunării Generale programele şi planurile de activitate ale asociaţiei;

 

d)Supune aprobării Adunării Generale bugetul asociaţiei şi darea de seamă contabilă anuală;

 

e)Iniţiază programe de dezvoltare a activităţii asociaţiei;

 

f)Aprobă rapoartele de activitate ale Preşedintelui şi Secretarului;

 

g)Aprobă înfiinţarea / desfiinţarea filialelor, birourilor sau reprezentantelor asociaţiei, precum şi afilierea altor societăţi de profil, care vor funcţiona sub egida ATOM;

h) Stabileşte şi dezvoltă relaţiile cu alte asociaţii de profil şi aprobă afilierea la organizaţii cu scop şi activităţi similare, din ţară şi străinătate;

 

i) Propune avizarea modificărilor statutului asociaţiei;

 

j) Suspendă din calitatea de membru acele persoane care sunt susceptibile de acţiuni care lezează interesele asociaţiei;

 

k) Validează cererile de renunţare voluntară la calitatea de membru al asociaţiei;

 

l) Îndeplineşte orice altă activitate stabilită în sarcina sa de Adunarea Generală;

 

m) Informează regulat membrii cu privire la activităţile asociaţiei;

 

n) Administrează site-ul de web al asociaţiei, prin stabilirea unor relaţii contractuale cu o persoană fizică sau juridică autorizată;

 

o)După înfiinţarea Revistei ATOM ,stabileşte conducerea precum şi directivele de dezvoltare economică şi ştiinţifică ale acesteia. Numeşte Redactorul Şef al Revistei, membrii Comitetului Editorial şi stabileşte modalităţile de editare şi distribuţie. Stabileşte şi aprobă regulamentul intern de organizare al acesteia;

 

p)Decide înfiinţarea altor publicaţii sub egida ATOM şi stabileşte regulamentul de organizare al acestora.

 

r)Decide publicarea materialelor ce fac obiectul lucrărilor comunicate la sesiunile ordinare şi extraordinare ale ATOM într-o revistă din ţară sau străinătate cotată (indexată) într-o bază de date internaţionale (minimum B,B+).

 

s) Se întruneşte odată la 6 luni la sediul Asociaţiei şi ori de cate ori este nevoie

 

Art36 Preşedintele Asociaţiei

 

a)Preşedintele Asociaţiei este Preşedintele Consiliului Director

 

b)Preşedintele este ales de Adunarea Generală pentru un mandat de patru ani

 

c)Preşedintelui i se poate prelungi mandatul, separat sau concomitent cu mandatele celorlalţi membri ai Consiliul Director, prin vot în Adunarea Generală adoptat cu majoritatea membrilor 4 prezenţi.

 

d)Este garantul reprezentării ATOM şi al respectării statutului sau.

 

Art.37 Preşedintele are următoarele atribuţii :

 

a) Reprezintă asociaţia în relaţiile cu terţii;

 

b)Coordonează activităţile Consiliului Director şi pune în aplicare deciziile acestuia;

 

c)Semnează documentele oficiale ale ATOM;

 

d)Este ordonator de credite al asociaţiei;

e)Eliberează decizii conforme hotărârilor Consiliului Director;

 

f)Este informal de către Secretar asupra activităţii administrative şi financiare a ATOM;

 

g)Coordonează organizarea de conferinţe, congrese şi alte manifestări ale ATOM;

 

h)Conduce Comitetul Editorial al Revistei ATOM şi al altor publicaţii sub egida ATOM;

 

i)Este reprezentantul legal al ATOM;

 

j)Elaborează planul de dezvoltare anuală al asociaţiei;

 

k)Preşedintele poate delega dreptul său de reprezentare în situaţia în care nu este disponibil şi decizia (hotărârea) să fie valabilă (opozabilă terţilor) pentru cel delegat.

 

Art. 38 Vicepreşedintele:

 

a) Preia prerogativele preşedintelui în absenţa acestuia.

 

Art. 39 Secretarul:

 

a) Este ales prin vot direct de către Adunarea Generală pentru un mandat de 4 ani. Mandatul său poate fi prelungit, separat sau împreună cu cel al Preşedintelui sau al membrilor Consiliului Director.

 

b)Administrează ATOM, încheie contracte între ATOM şi alte persoane fizice/juridice, precum şi alte asociaţii profesionale.

 

c) Administrează arhiva şi registratura asociaţiei.

 

d)   Participă, alături de Preşedinte, la organizarea conferinţelor şi a altor manifestări profesionale.

 

e) Semnează, alături de Preşedinte, documentele oficiale ale ATOM.

 

f) Alcătuieşte bugetul de venituri şi cheltuieli, pe care-l supune spre aprobare Comitetului Director şi Adunării Generale, precum şi planul de investiţii şi planul de dezvoltare al ATOM.

 

g) Răspunde de acreditarea formelor de EMC ale manifestărilor organizate sub egida ATOM.

 

h)Stabileşte atribuţiile,coordoneaza şi controlează activitatea celor doi membri.

 

Art.40 Trezorierul administrează sursele de finanţare ale asociaţiei şi deschide cont annual pentru organizarea consfătuirilor ATOM , care va fi administrat de organizatorul local.

 

Art.41 Cenzorul sau comisia de cenzori asigură controlul financiar intern al asociaţiei. În realizarea competenţei sale, cenzorul:

 

a)verifică modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;

 

b)întocmeşte rapoarte şi Ie prezintă adunării generale;

 

c)poate participa la şedinţele Consiliului Director, fără drept de vot;

 

d)Îndeplineşte orice alte atribuţii prevazute în statut sau stabilite de Adunarea Generală.

 

 

Capitolul 8 Destinaţia bunurilor în cazul dizolvării Asociaţiei

 

Art.42 În cazul dizolvării Asociaţiei bunurile rămase în urma lichidării vor fi transmise către o altă asociaţie cu rol profesional medical, prin votul majorităţii membrilor prezenţi la Adunarea Generală care decide dizolvarea cf art. 60 şi urmatoarele din O.G. nr. 26/2000.

 

Art43 Dizolvarea şi lichidarea se pot face:

 

a)de drept;

 

b)prin hotărârea Adunării Generale, cu votul majorităţii membrilor prezenţi;

 

c)prin hotărârea Judecatoriei sau a Tribunalului după caz.

 

 

Capitolul 9 Litigii

 

Art.44 Litigiile asociaţiei cu persoane fizice sau juridice se vor rezolva pe cale amiabilă. În cazul în care acesta nu este posibilă sau eficace, litigiile sunt de competenţă instanţelor judecătoreşti din România.

 

Art.45 Prevederile prezentului statut se completează şi se modifică conform legislaţiei române în vigoare.